tiistaina, syyskuuta 11, 2007

Epävarmasti uskonnosta

Edelleen yritän järjestää päätäni René Girardin filosofian avulla. Hän kirjoittaa sijaisuhriteoriasta. Girard tuo esimerkkeinä näytille mm. antiikin tragediat ja etnologin Siinailla tapaaman kameliuhrin (monen muun ohella). Minulle tuli ensin mieleen karhunpeijaiset, joita meidän suomensukuiset esi-isämme harrastivat, ja sitten kristinusko.

Girardin idea on siis se, että sijaisuhrilla yritetään laukaista ja poistaa jokaisessa ihmisyhteisössä majaileva väkivalta. Joku nimetään uhriksi ja sitten surmataan. Tämä riitti laukaisee väkivallan ja kanavoi sen. Se on kuitenkin säännöllisesti toistettava, muuten väkivalta pääsee irti ja laajenee yhteisöön.

Tärkeimmät tekijät ovat, että uhri on yhtä "syyllinen" kuin yhteisökin; hänet (tai se) eristetään vasta uhriksi nimettynä. Toinen merkittävä seikka on, että jokainen osallistuu uhrin surmaamiseen. Jos vain osa tekisi teon, kyseessä olisi raaka väkivallanteko, mutta kun kaikki osallistuvat tekoon, syntyy puhdistumisen tunne, katharsis. Lopulta seuraa juhla, kun yhteisö on vapautunut taas vähäksi aikaa tästä uhasta.

Karhunpeijaisissa karhu oli väkivaltainen ja vaarallinen peto (on tietysti vieläkin). Se ei siis ollut viaton uhri. Peijaisjuhlassa karhu tavallaan nimettiin ihmsieksi; sille osoitettiin karhunmorsian, joka istui surmatun karhun vieressä, karhua kutsuttiin kunnioittavilla nimillä, ja lopulta juhlissa kaikki osallistuivat sen syömiseen. (Surmaaminen oli tietenkin tapahtunut jo aikaisemmin.)

Siinain kameliuhreissa Girardin mukaan tapahtui samaa; kameli sidottiin alttarille ja sitä kohdeltiin kuin heimon rikollista. Sitten kaikki ryntäsivät yhdessä hakkaamaan sen hengiltä ja jokainen söi palan sen lihaa. Näitä voisi luetella moniakin.

Nyt ajattelin (ihan itse; en ole vielä saanut selville, mitä Girard aiheesta kirjoittaa), että kristinuskossa on sama kuvio. Jeesus on uhri, joka surmattiin meidän edestämme ja joka sovitti meidän syntimme. Girardiin liittyy ajatuksissani se, että Jeesus ei ollut täsmälleen viaton; hän oli juuri ennen ristiinnaulitsemista itsekin tehnyt väkivallan teon. Hän ajoi rahanvaihtajat temppelistä. Se sijoittaisi hänetkin tähän "yksi meistä" -kuvioon. Toinen tärkeä asia on, että Pilatus kysyi kansalta, ja kaikki kansa vaati Jeesuksen henkeä. Tästä on juutalaisia syytetty kautta aikojen, mutta mielestäni tärkeä kohta on se, että Jerusalemin asukkaat olivat juutalaisia, joten "juutalaiset" tarkoitti "kaikki asukkaat".

No, Wikipedian mukaan Girardia on moitittu juuri kristinuskon yhdistämisestä muihin uskomuksiin. Minusta se ei ole vika, vaan tavallaan vahvistus. Kyseessä on koko ihmiskunnan yhteinen ajattelutapa, joka on ilmennyt eri paikoissa eri tavoin.

Niin että olisiko pakko ajatella, että uskonto todella on välttämätön ja ehdoton osa ihmiskunnan ajattelua, muuten kaikki menee muusiksi (Girardin mukaan uhrikriisiksi, jossa erot eivät enää tunnu, ja väkivalta laajenee kaikkialle)? Tätäpä nyt mietin.

1 Comments:

At 3:51 ip., Blogger Mikko Lahti said...

Nyt tiukka aihe Mette, vaatii hiukan pitempää pohdintaa.

Sijaisuhri on todellakin kristinuskossa esillä elävällä tavalla.

Jumalan rakkaus kohtaa meitä syntisiä ihmisiä Jeesuksessa.
Taivaallisen Isämme tahdosta Jeesus ,meidän Herramme, kärsi ristillä synnittömänä."Katso ,Jumalan Karitsa ,joka ottaa pois maailman synnin!", totesi Johannes Kastaja aikoinaan Jeesuksesta.

Jeesus,Jumalan Uhrikaritsa, kuolemallaan todellakin otti pois maailman synnin.Sinun ,minun ja jokaisen ihmisen edestä on tämä uhri annettu. Vaan uskotko siihen?

Jumalan lähettämä synnitön Jeesus poikkeaa ratkaisevasti Siinain kameliuhreista ja pakanallisista karhunpeijaisista. Kuten kaikista muistakin ihmisten omista yrityksistä poistaa syntisyyllisyyden taakka.Jeesuksen ulkopuolella olevat uhrit ovat vain ihmisen omia turhia yrityksiä lepyttää armon ja totuuden Jumalaa.

Pyhästä Hengestä ja Neitsyt Mariasta syntynyt Jeesus oli kaikessa kiusattu kuten mekin ,kuitenkin ilman syntiä.

Ihmisten rakkaus voi hävitä tai muuttua. Ja me kärsimme täällä enemmän tai vähemmän.

Synnitön Jeesus kärsi ristinkuoleman.
Miksi?kysyy moni surevakin.Miksi Jumala tapatti ristillä Poikansa jos Hän on Kaikkivaltias?

Eikö siksi, että Raamatun Jumalan rakkauteen sisältyy armo ja totuus?Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan. Eli Raamatun Jumala haluaa tehdä oikeuden sekä itselleen että luomalleen ihmiselle.

Jumalan rakkaus vaatii pelastamaan syntiinlangenneen ihmisen joka ei totellut Luojansa käskyä,ks.1Moos 3.Siksi Jeesus kärsi ristinkuoleman.Kaikkien ihmisten syntien puolesta.

Ja totuuden Jumalan oikeudenmukaisuus vaatii häntä tekemään oikeuden myös itselleen. Eli tuomitsemaan oikeudenmukaisesti ne ihmiset jotka eivät Herran (siis ihmisen luoneen Jumalan) tahdosta välitä. Myös heidän tähtensä Jeesus kärsi ristinkuoleman.

Jeesuksen ristinkuolemassa toteutuu Jumalan armo ja totuus.Kuten sana ilmoittaa:

39. Niin toinen pahantekijöistä, jotka ristillä riippuivat, herjasi Jeesusta: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."

40. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41. Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."

42. Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." Luuk.23:39-44

Toinen ryöväri teki parannuksen ja meni paratiisiin .
Toinen ei tehnyt vaan herjasi loppuun asti. Mihin hän joutui?

Entä sinä lukija,uskotko tähän Jeesuksen sovitustyöhön?

Jos uskot Jeesuksen ristintyöhön Golgatalla,niin olet Jumalan vanhurskauttama ihminen.
Aabrahamin tavoin Herra lukee silloin sinun uskosi sinulle vanhurskaudeksi,ks. Room.4:3

Sillä tämä Jeesus joka tapettiin ristille ,ja joka synnittömänä vuodatti verensä
meidän syntiemme tähden ,on myös Sinun Pelastajasi ja Tuomarisi,hyvä lukija.


Kaikki sielut eivät ole Jumalan lapsia. Vaan ainoastaan ne,jotka uskossa kuulevat Herran sanan ja vastanottavat syntiensä anteeksiantamuksen Jeesuksen nimessä ja veressä.

Ne,jotka kuolevat epäuskoisena, ovat helvetin lapsia.

Kuten Jeesus kutsui ulkokultaisia fariseuksia ,ks Matt.23:15.

 

Lähetä kommentti

<< Home