perjantaina, elokuuta 17, 2007

Tartuntoja

Ruttotohtori 1560-luvulta

Luen edelleenkin Girardin mielenkiintoista kirjaa väkivallasta ja pyhyydestä. Girard esittää ajatuksen, että samoin kuin sairauden katsotaan olevan tarttuvaa, myös väkivaltaa pidetään tarttuvana ja kaikkea siihen liittyvää kartetaan. Girard viittaa kuukautisvereen, joka on saastaista, koska veri liittyy väkivaltaan ja kuukautisissa molempiin yhdistyy seksuaalisuus.

Minun ajatukseni laukkaavat moneen muuhun suuntaan. Ensin tarttuvat taudit. Kun tautien syytä ei vielä tiedetty, niistä syytettiin monia asioita; juutalaisia, syntisiä ihmisiä ja niin edelleen. Ruttoaikoina tohtorit pukeutuivat epätavallsiesti, kuten linnunnokkanaamioihin. On vaikea uskoa, että näin arveltiin torjuttavan tauti. Eivätköhän tohtorit pikemminkin samaistuneet itse ruttoon ja muuttuneet sen kartettaviksi kuviksi? Samoin ihmisten kasvoillaan pitämät kukkakimput pyrkivät pikemminkin eristämään kauheuksilta kuin torjumaan "epäpuhdasta ilmaa" - sekin jo itsessään monimielinen ilmaisu.

Mieleeni tulee myös, että edelleenkin surun vallassa olevia ihmisiä kartetaan, olipa surun syy kuolema, avioero tai vaikka työttömyys. Ihmiset tapaavat väittää, etteivät vain tiedä, mitä sanoa (ja olenpa syyllistynyt tähän itsekin), mutta perimmäisenä ajatuksena taitaa olla, että suru ja epäonni tarttuvat.

Mielen sairaudet ovat samanlaisia. Katsokaa, mitä tapahtuu, kun joku käyttäytyy oudosti julkisella paikalla; ympärille syntyy laajeneva kehä. Ihmiset kavahtavat fyysisesti.

Väkivaltaan palatakseni; pyöveleihin liittyi mitä ihmeellisimpiä uskomuksia. He eivät vain olleet säännöllisesti kosketuksissa väkivaltaan, he olivat väkivallan virallisia jakajia ja siksi samaistuivat siihen. Ja mikä herättää eniten kauhua ja kiinnostusta? Väkivalta, mieluiten yhdistyneenä seksuaalisuuteen. Mikä on suositumpi viihteen laji kuin seksuaalisista sarjamurhaajista kertovat kirjat?

Pyhyys tulee kuvaan mukaan esimerkiksi Intiassa, jossa Kalia ja muita jumalattaria palvotaan sekä hedelmällisyyden että kuoleman, kuten isorokon, jumaluuksina. Vaikuttaa sairaalta (ei sanaleikki), mutta täysin johdonmukaista Girardin teorioiden valossa.