Oidipus Afrikassa
Kuningatar Teje, faarao Ekhnatonin äiti
René Girardin kirja on kalustamassa päätäni uudelleen. Nyt on kyse Oidipus-myytistä, faarao Ekhnatonista ja afrikkalaisten kulttuurien kuningasseremonioista.
Velikovsky (ei niitä luotettavimpia lähteitä kylläkään) on esittänyt kiinnostavan teorian, jonka mukaan tarina kuningas Oidipuksesta kertookin itse asiassa faarao Ekhnatonista. Kreikkalaisten "sataporttinen Theba" olisi Egyptin Theba. Kreikkalaiset käsittivät Theban kunniaportit omalla tavallaan ja ajattelivat kaupunginmuuria, jossa oli sata porttia.
Velikovsky esitti, että Nefertiti oli Ekhnatonin äiti. Näinhän ei ole, äiti on Teje, joka piirteistäänkin päätellen oli Ylä-Egyptistä. Muutenkin Egyptin vanha kulttuuri oli hyvin afrikkalaista. Nefertiti oli Ekhnatonin sisar tai sisarpuoli. Faaraoiden tapa naida sisariaan menisi siis hyvin Afrikan kuninkuuskäsitteiden piiriin.
Girardin mukaan Afrikassa uusi kuningas joutui ensin tekemään kaikki kansalta kielletyt asiat, myös syyllistymään insestiin. Häntä pilkattiin ja herjattiin. Sitten suoritettiin puhdistava uhri, jossa surmattiin lehmä ja kaadettiin veri kuninkaan yli. Nyt hän - syyllistyttyään kaikkeen mahdolliseen pahuuteen - kantoi kansansa synnit ja toimi hyvänä voimana.
Voisi ajatella, että Egyptissä noudatettiin samaa tapaa samasta syystä. Faarao pyhitti valtaistuimensa syyllistymällä insestin syntiin. Se selittäisi osaltaan sen vastenmielisen ilmiön, että Ekhnaton otti vaimoikseen vuorotellen kaikki tyttärensä 9-10 vuoden kypsässä iässä. Kaikki yhtä lukuunottamatta kuolivat synnytykseen.
Kreikkalaisilla oli vahvat kauppa- ja kulttuurisiteet Egyptiin. Voisi ajatella, että he eivät silti omaksuneet afrikkalaisen kuninkuuden ydintä, vaan kokivat kuninkaan insestin jumalten kirouksena, kuten Oidipus-tarinassa käy. Kuningas surmaa isänsä, makaa äitinsä ja sokaistaan. Tämä oli kreikkalaisen kulttuurin mukainen rangaistus. Egyptissä sama tapa oli maan hedelmällisyyden lähde, kuten muissakin Afrikan kulttuureissa.
Niin että Freud oli hiukan hakoteillä. Ei jokainen poika halua maata äitinsä kanssa. Päinvastoin, kuninkaat joutuivat tekemään niin (ja naimaan sisariaan tai tyttäriään) juuri siksi, että se oli heistä vastenmielistä. Tätäpä nyt mietiskelen.
Velikovsky (ei niitä luotettavimpia lähteitä kylläkään) on esittänyt kiinnostavan teorian, jonka mukaan tarina kuningas Oidipuksesta kertookin itse asiassa faarao Ekhnatonista. Kreikkalaisten "sataporttinen Theba" olisi Egyptin Theba. Kreikkalaiset käsittivät Theban kunniaportit omalla tavallaan ja ajattelivat kaupunginmuuria, jossa oli sata porttia.
Velikovsky esitti, että Nefertiti oli Ekhnatonin äiti. Näinhän ei ole, äiti on Teje, joka piirteistäänkin päätellen oli Ylä-Egyptistä. Muutenkin Egyptin vanha kulttuuri oli hyvin afrikkalaista. Nefertiti oli Ekhnatonin sisar tai sisarpuoli. Faaraoiden tapa naida sisariaan menisi siis hyvin Afrikan kuninkuuskäsitteiden piiriin.
Girardin mukaan Afrikassa uusi kuningas joutui ensin tekemään kaikki kansalta kielletyt asiat, myös syyllistymään insestiin. Häntä pilkattiin ja herjattiin. Sitten suoritettiin puhdistava uhri, jossa surmattiin lehmä ja kaadettiin veri kuninkaan yli. Nyt hän - syyllistyttyään kaikkeen mahdolliseen pahuuteen - kantoi kansansa synnit ja toimi hyvänä voimana.
Voisi ajatella, että Egyptissä noudatettiin samaa tapaa samasta syystä. Faarao pyhitti valtaistuimensa syyllistymällä insestin syntiin. Se selittäisi osaltaan sen vastenmielisen ilmiön, että Ekhnaton otti vaimoikseen vuorotellen kaikki tyttärensä 9-10 vuoden kypsässä iässä. Kaikki yhtä lukuunottamatta kuolivat synnytykseen.
Kreikkalaisilla oli vahvat kauppa- ja kulttuurisiteet Egyptiin. Voisi ajatella, että he eivät silti omaksuneet afrikkalaisen kuninkuuden ydintä, vaan kokivat kuninkaan insestin jumalten kirouksena, kuten Oidipus-tarinassa käy. Kuningas surmaa isänsä, makaa äitinsä ja sokaistaan. Tämä oli kreikkalaisen kulttuurin mukainen rangaistus. Egyptissä sama tapa oli maan hedelmällisyyden lähde, kuten muissakin Afrikan kulttuureissa.
Niin että Freud oli hiukan hakoteillä. Ei jokainen poika halua maata äitinsä kanssa. Päinvastoin, kuninkaat joutuivat tekemään niin (ja naimaan sisariaan tai tyttäriään) juuri siksi, että se oli heistä vastenmielistä. Tätäpä nyt mietiskelen.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home