torstaina, heinäkuuta 21, 2005

Kaari Utrio

Scotty on käymättömillä korpimailla. Enterprise kaipaa.












Kaari Utrion kylmät huoneet

Luen taas Utrion "Rumaa kreivitärtä", joka on näppärä kirja. Minua kummastuttaa Kaari Utrion tapa moitiskella 1800-luvun suomalaisia asuntoja kylmiksi. On kuin eläisimme eri maailmoissa, Kaari ja minä. Tässä kirjassa mainitaan erityisesti matala puulattiainen sali, jossa on kaakeliuuni ja jalat muuttuvat jääkalikoiksi. Minun lapsuudessani asuttiin sellaisissa huoneissa, ja vieläpä hiukan korkeammissa kuin Kaarin kuvaama - olen nähnyt näitä vanhoja, matalia huoneita, ja niissä löisi pitkä mies päänsä kattoon. Minun lapsuuteni huoneet olivat sentään yli 2 meriä korkeita. Voin vakuuttaa, että kaakeliuunilla lämmitettäessä niissä ei ollut kylmä. Puulattia on lämmin, seinät osattiin rakentaa hyvin eristetyiksi. Angel Ganivet, espanjalainen, joka liikkui juuri Kaarin kuvaamassa Helsingissä, ihaili lämpimiä taloja, joissa talvella tuli suorastaan hiki. Mamsellien ei tarvinnut jäädyttää varpaitaan saleissaan, ei taatusti.

2 Comments:

At 6:09 ip., Anonymous Anonyymi said...

Utrion kirjoissa on usein ennemminkin mielipiteitä kuin faktaa. Lukijat eivät vain tiedä sitä.

 
At 6:39 ip., Anonymous Anonyymi said...

Niin, eihän se kaakeliuuni lämmitä ellei sinne lapa puita sisään ja jotkut ihmiset lämmittivät aika säästeliäästi. Jos ei halua pakkasilla palella uuni pitäisi lämmittää aamuin illoin, mutta jos lämmittää vain kerran vuorokaudessa niin taatusti saa palella.

Kirsti

 

Lähetä kommentti

<< Home