maanantaina, elokuuta 01, 2005

Sisaruskateus

Sisaruskateus



Gainsboroughin maalaus tyttäristään

Dr. Phil käsitteli tänään sisaruskateutta. Minulle tulee aina aiheesta puhuttaessa mieleen tämä Gainsboroughin maalaus. Siinä on kaksi sisarusta, joista nuorempi nojaa sisarensa olkapäähän, ja banhempi pitää käsivarsiaan nuoremman ympärillä. Herttaista, vai mitä? Tarkemmin katsoen tyttöjen kädet, vaikka ne on jätetty lähes luonnoksen asteelle, oat jännittyneet, miltei kouristuneet. Vanhemman tytön ote näyttää lähinnä kuristusotteelta. Nuoremman kasvoilla taas on itsetietoisen nyrpeä ilme. Tytöillä on joko erittäin epämiellyttävä luonne kummallakin tai äärettömän jännittynyt keskinäinen suhde.

Dr. Philin vieraana oli sisaruspari, jotka - niin aikuisia kuin olivatkin - näyttivät siltä kuin olisivat mieluiten kuristaneet toisensa. Toisella oli sama itsetietoinen, nyrpeä ilme kuin maalauksen nuoremmalla tytöllä. Toinen hymyili koko ajan, mutta hymy näytti sanoan: "katsokaa, miten paljon miellyttävämpi henkilö minä olen kuin sisareni." Dr. Phil sanoi heille päin näköä, että he ovat jäätävän kylmiä ihmisiä. Hänen ja heidän välissään oli lasiseinä, niin hän sen ilmaisi.

On olemassa sisarussuhteita, joita ei paranneta millään poppakonsteilla. Paras on antaa jutun olla. Maailmassa on paljon ihmisiä, joita ei tarvitse kadehtia ja inhota oikein erityissuhteen voimalla. Miksi siis edes yrittää? Elämä on liian lyhyt kulutettavaksi vaikeisiin sukulaissuhteisiin (tai mihinkään muihinkaan vaikeisiin suhteisiin, sen puoleen). Mukavia ihmisiä on joka puolella, irroitetaan se kuristusote toisen kurkusta ja käännytään niiden mukavien ihmisten puoleen.

3 Comments:

At 6:28 ip., Blogger Edublogi said...

Ohjelma loppui tunti sitten. Tässä sitä kommentoidaan kommenttiasi:
Itselläni eivät ole mitkään läheiset välit sisarusteni kanssa. He ovat ihan kunnollisia ihmisiä.
Toisaalta minulla ei ole kovin läheiset välit kenenkään kanssa, tai sitten kaikkien.
Huomaatko kuinka Phil sanoi viisaasti, että ei voi pitää vihaa yhden kanssa sen vaikuttamatta muihinkin suhteisiin. Siinä oli tankeställare. Kuinka helposti me laitamme tunteita kuvaan, kuten tähän Gainsboroughin kuvaan ja Phil, kun hän väitti sisaruksia kylmiksi. Ehkä olivat , ehkä eivät. Vaikuttaa, että sinullakin on ongelmia sisarustesi kanssa, vai onko tämä liian persoonallista.
Rotusuhteissa on muuten kauhean vapauttavaa se tapa millä texasilainen/etelävaltiolainen Phil suhtautuu mustiin, kun on tottunut ennakkoluuloihin suomalaisena. Heitä on ohjelmissa ja hän toruu heitä samalla lailla kuin muita. Milloinkahan meillä voitaisiin mustalaisia kohdella samalla lailla, tai vaikka turkulaisia?

 
At 8:43 ap., Blogger Mette said...

Osuit oikeaan siinä, että minulla on yksi sisar, jonka kanssa on ongelmia. Itse asiassa ei ole enää; emme ole tavanneet muutamaan vuoteen. Ei sen jälkeen, kun järkytyksekseni totesin, että hän vihasi, siis todella vihasi minua. Se oli muutenkin dramaattinen tilaisuus, isäni viimeinen syntymäpäivä ennen hänen kuolemaansa. Sisareni väitteet olivat muuten täysin perättömiä (joutui lapena käyttämään vanhoja vaatteitani; meille tehtiin aina yhtaikaa täsmälleen samanlaiset vaatteet, valokuvat todistavat).
Miehellänikin on traumaattinen suhde sisar- ja velipuoleensa, koko perhetilanne oli tulehtunut.
Gainsboroughin sisarusten kuristusotteeseen kiinnitti alkuaan huomioni eräs taideasiantuntija. Sen jälkeen olen katsonut sitä aina taulun nähdessäni.

 
At 12:41 ip., Anonymous Anonyymi said...

Minua tohtori Philin ohjelma kosketti. Minulla on yksi veli, johon minulla on etäiset välit. Joskus olin enemmän tekemisissä ja olo oli aina kuin olisin työntänyt käteni tehosekoittimeen (tohtorin ilmaus tuokin). Joten olen vetäytynyt suhteesta, mikä taas on pahoittanut veljeni ja hänen perheensä mielen, oletettavasti. Itse olen saavuttanut rauhan suhteessa veljeeni ja tietyllä tavalla jopa rakastan häntä, mutta koen liian mutkalliseksi alkaa pistää rakkauttani käytäntöön tapaamalla häntä häntä ja hänen perhettään. Olen kai mukavuudenhaluinen. Päivät ovat täynnä kiireitä enkä muutenkaan ehdi ja jaksa tavata kaikkia ihmisiä joita haluaisin.

Kirsti

 

Lähetä kommentti

<< Home